Translate

Rabu, 07 November 2012

Toleransi Geometrik


Toleransi geometrik adalah toleransi yang membatasi penyimpangan bentuk, posisi tempat, dan penyimpangan putar terhadap suatu elemen geometris. Toleransi geometrik pada dasarnya memberikan kesempatan untuk memperlebar persyaratan dari toleransi ukuran. Pemakaian toleransi geometrik hanya dianjurkan apabila memang perlu untuk meyakinkan ketepatan komponen menurut fungsinya.
Sebuah toleransi geometrik dari suatu elemen menentukan daerah di mana elemen tersebut harus berada. Maka, sesuai dengan sifat dari daerah yang akan diberi toleransi dan cara memberi ukuran, daerah toleransi dikelompokkan menjadi berikut.
  1. Luas dalam lingkaran (selanjutnya dilambangkan dengan #1)
  2. Luas antara dua lingkaran sepusat (selanjutnya dilambangkan dengan #2)
  3. Luas antara dua garis yang berjarak sama, atau dua garis lurus sejajar (selanjutnya dilambangkan dengan #3)
  4. Ruang dalam bola (selanjutnya dilambangkan dengan #4)
  5. Ruang dalam silinder (selanjutnya dilambangkan dengan #5)
  6. Ruang antara dua silinder bersumbu sama (selanjutnya dilambangkan dengan #6)
  7. Ruang antara dua permukaan berjarak sama atau dua bidang sejajar (selanjutnya dilambangkan dengan #7)
  8. Ruang dalam sebuah kubus (selanjutnya dilambangkan dengan #8)
Berikut ini gambaran mengenai hubungan antara sifat yang diberi toleransi dan daerah toleransi diberikan dalam suatu tabel.
Daerah Toleransi
#1
#2
#3
#4
#5
#6
#7
#8
Sifat-sifat yang diberi toleransi
Simbol
Kelurusan





Kedataran








Kebulatan








Kesilindrisan








Profil garis








Profil permukaan








Kesejajaran





Ketegaklurusan





Ketirusan






Posisi



Konsentrisitas dan koaksialitas







Kesimetrisan







Putar tunggal







Putar total







Hubungan antara toleransi geometrik dengan toleransi ukuran ada dua macam dibedakan menurut :
·         Menurut Prinsip Ketidakbergantungan
Definisi Prinsip Ketidakbergantungan adalah,“Tiap persyaratan yang diperinci dalam gambar, seperti misalnya toleransi ukuran dan toleransi bentuk atau posisi harus ditentukan secaa bebas tanpa menghubungkan pada ukuran, toleransi atau sifat manapun kecuali ditentukan oleh suatu hubungan khusus.”
Maka bila tidak ditemukan adanya hubungan antara ukuran dan toleransi bentuk atau posisi, toleransi bentuk atau posisi itu dianggap tidak memiliki hubungan.

·         Menurut Prinsip Bahan Maksimum
Definisi Prinsip Bahan Maksimum adalah,”Pemberian toleransi yang memperhitungkan ketergantungan timbal balik antara toleransi ukuran dengan toleransi bentuk atau posisi serta adanya tambahan harga toleransi dari bentuk atau posisi pada bagian tertentu yang menyimpang asalkan tidak melanggar batas-batas maksimum dan minimumnya”
Prinsip bahan maksimum mengsumsikan bahwa terdapat hubungan timbal balik antara toleransi ukuran dengan toleransi bentuk atau posisi. Kondisi bahan maksimum pada sebuah poros adalah ukuran batas terbesar dari poros tersebut.

Selasa, 06 November 2012

PROFIL RODA GIGI


Profil gigi dibuat dengan bentuk yang teratur dan diharapkan tidak menimbulkan kejutan-kejutan suara, gesekan yang mengurangi tenaga yang dipindahkan à cepat aus.
            Macam profil gigi ada 2 yaitu:
-          Cyclioda
-          Evovente (incolute)

1.1. Cycloida :
Garis lengkung yang dihasilkan oleh sebuah titik pada sebuah lingkaran, bila lingkaran tersebut menggelinding pada sebuah garis lurus.
Apabila lingkaran menggelinding pada lingkaran lain (sisi luar), garis lengkung dinamakan : Epicycloida dan kalau pada sisi dalam lingkaran lain dinamakan hypocycloida.
Profil ini sukar sekali dibuat tepat pada mesin-mesin.

1.2.Evolvente
Garis lengkung yang dihasilkan dari sebuah titik pada sebuah tali yang dibuka dari gulungannya dan selalu dalam keadaan tegang.
Profil gigi dengan garis evolvente ini mempunyai beberapa keuntungan yaitu:
-          Arah dan besarnya tekanan pada gigi-gigi dapat selamanya sama.
-          Dapat lebih tepat dibuat dengan mesin.

2.Profil Batang Bergigi (Rack Gear)
Profil untuk rack gear adalah : bukan merupakan garis lengkung, melainkan garis lurus yang menyerupai profil ulir trapezium.
Secara teoritis adalah spur gear yang mempunyai diameter jarak antara yang tidak tertentu/dibatasi. Jadi semua ukuran berasal dari garis lengkung menjadi garis lurus/linear.

2.1.      Batasan – batasan / istilah roda gigi.
2.1.2. Pitch Circle
Merupakan garis lingkaran bayangan, jarak antara roda gigi, yang harus bertemu/berimpit untuk sepasang roda gigi.
2.1.2. Picth Diameter.
Diameter jarak antara /diameter tusuk.
2.13.Circularp pitch :
Panjang busur lingkaran jarak antara pada dua gigi yang berdekatan.
2.1.4.Addendum :
Tinggi gigi diluar lingkaran jarak antara “tinggi kepala gigi”
2.1.5.Dedendum :
Tinggi gigi di dalam lingkaran jarak antara “tinggi kaki gigi”
2.1.6.Clearance :
Kelonggaran antara tinggi kaki gigi dengan tinggi kepala gigi yang saling menanggkap.
2.1.7.Backlash
Perbedaan antara lebar gigi yang saling menangkap pada lingkaran jarak antara.
2.1.8.Sudut Tekan :
Sudut antara garis lengkung jarak antara, dengan garis tekan.
2.1.9.Garis Tekan :
Garis yang dihasilkan dari hubungan titik-titik tekan dan memotong titik singgung lingkaran jarak antara 2 roda gigi.


3.1      Pembuatan Roda Gigi
Profil gigi-gigi pada roda gigi dapat dibuat dengan jalan :
-          Dipotong (frais, Sekrap, Hobbing)
-          Dicetak (Dituang, extrude à Disempurnakan dengan dipotong).
-          Di roll (semacam Proses à kartel knurling)
Dan sebagai proses pengerjaan akhir dapat : digerinda, lapping, shaving.
3.1.1. Proses pengerjaan dengan dipotong.
Proses pengerjaan ini ada dua macam yaitu dengan membentuk tiap-tiap profilnya, dan dengan “Generating Method”
-          Cara pembentukan langsung tiap-tiap dengan alat-alat potong pisau frais jari roda gigi, pisau frais roda gigi dan pahat sekrap roda gigi. Semua cara ini harus dibantu dengan peralatan pembagi “kepala pembagi”, maka hasil pengerjaannya kurang persisi karena kesalahan-kesalahan /toleransi tiap-tiap pemakaman yang mungkin sekali terjadi pada kepala pembagi.
Tiap alat/pisau potong profil tersebut mempunyai data-data tertentu untuk ukuran module dan banyak gigi yang akan dibuat.
Proses pengerjaan ini dapat menghasilkan spur gear roda gigi payung kurus, roda gigi cacing/cacing, batang bergigi.
-          Cara “generating method” mempunyai prinsip pemotongan yang berbeda, karena bentuk pisau hobbingnya menyerupai ulir cacing. Pisau hobbing berputar bersamaan dan sebanding dengan roda yang akan dibentuk gigi-giginya. Sehingga akan dapat menghasilkan bentuk profil dan ukuran-ukuran yang lebih persisi dan sempurna. Satu macam (module) pisau hobbing dapat digunakan untuk membuat segala macam jumlah gigi (dengan jumlah minimal 12). Proses pengerjaan ini hanya dapat dihasilkan jenis spur gear dan roda gigi cacing/cacing.

3.1.2.Proses pengerjaan dicetak:
Dilaksanakan untuk pembuatan roda-roda gigi dengan module-module yang besar karena untuk menghemat bahan yang terbuang. Tetapi dalam hal ini masih harus mendapatkan proses pengerjaan akhir dengan di potong, kecuali jenis-jenis roda gigi yang terbuat dari plastik.


3.1.3.Proses pengerjaan module:
Cara pengerjan ini untuk pembuatan pada module-module yang relatif kecil. Hasilnya berupa batangan kemudian dipotong-potong menurut lebar gigi yang dikehendaki.
3.1.4.Pada Pembuatan-pembuatan roda gigi yang jumlah gigi-giginya dibawah 17 mempunyai suatu perumusan yang berbeda, karena untuk menghindari terjadinya “Under Cutting” yang dinamakan pembuatan profil-profil gigi dengan koreksi à koreksi negatif dan koreksi positif.
Koreksi-koreksi ini digunakan bilamana :
-          Menghindari under cutting profil kaki gigi.
-          Memperkuat kaki gigi.
-          Menambah gerak bebas antara kedua gigi.
-          Menyesuaikan jarak sumbu yang pasti / tetap.

Tabel Simbol-Simbol Roda gigi


Maintaining a Reputation of Excellence

Since its founding in 1983, Northern California
based structural engineering firm MKM &
Associates has built an impressive reputation for
dedication and expertise. The firm’s team of
engineers and structural technicians has been
entrusted with a wide range of commercial,
residential, and institutional projects throughout
the West Coast.
“At any given time, we might be designing a new
elementary school, planning the expansion of an
inn, engineering a large housing subdivision, or
working on a post tension slab for a four story
senior-assisted care facility,” said Mark Douglas, a
Structural Technician at MKM. “We’re always
working on multiple projects—we have at least
fifty projects in development right now.”
For MKM, continued success requires not just the
right people, but the right tools. “A key ingredient
in MKM’s continuing success has been its
commitment to incorporating state-of-the-art
technology,” explained Douglas. “Our challenge is
to stay abreast of the latest technological
innovations and make sure our people don’t get
pigeon-holed into an old way of doing things.”
The Solution
A Powerful New Release of AutoCAD
It was precisely this professional philosophy that
made upgrading to AutoCAD 2006—the world’s
leading software for 2D drafting, detailing, design
documentation, and basic 3D design—a natural
decision for MKM.
Additionally, the migration to AutoCAD 2006 was
virtually effortless. “Autodesk has done a great job
of making it painless to upgrade from version to
version,” said Douglas. “The built-in migration
tools really simplify the procedure. The whole
process was seamless—just a couple of clicks and
we were ready to start using the new software.”
The Results
Productivity Enhancing Innovations
AutoCAD 2006 provides a host of usability
improvements to everyday drafting and
documentation tools. One of the innovations that
has benefited MKM most has been the Dynamic
Blocks feature. Dynamic Blocks enable users to
reduce the size of their block libraries while giving
them block options that are easier to access,
manipulate, and place.
“The Dynamic Blocks have been great,” stated
Douglas. “In the past, it could be quite a chore to
create a block for every single type of steel shape,
for example, that you’d be working with. Because
the Dynamic Blocks automatically adjust as you’re
working with them, we’ve easily cut down the
amount of time we have to spend manipulating
blocks. Subsequent modifications to details and
plans have cut this block manipulation time
significantly. The way Autodesk has helped us to
automate the process is really quite impressiveyou’d
almost have to go out of your way to make a
mistake.”
Additionally, MKM has gained a productivity boost
by converting its long-standing library of LISP
applications into Dynamic Blocks. “It’s really
advantageous for our users not to have to
remember a series of different LISP routines in
order to run their production drawings,” said
Douglas. “When we were working on our post
tension slab project, we had six or seven
procedures that people had to memorize—now all
we have to remember is the Dynamic Block, or
drag it from a tool pallet, and it’ll accomplish the
same results for us.”
MKM also has seen significant time savings from
the powerful sheet set management features, first
introduced in AutoCAD 2005. “With the Sheet Set
Manager, we can literally hit three clicks and print
a thousand sheets—all collated and with updated
title block information,” said Douglas. “Previously,
that would have taken us two to three hours. If
anything’s the biggest timesaver in our office, it’s
probably that feature alone.”
A Foundation for Success
Overall, AutoCAD 2006 has provided MKM with
the state-of-the-art technology it needs to stay on
the cutting edge. “Upgrading to AutoCAD 2006 is
a win-win for everyone involved,” said Douglas. “It
makes sure our people are continually learning and
are finding new ways to be productive—and that,
in turn, allows us to offer the best possible service
to our clients. It’s just smart business.”
To learn more, visit:
www.autodesk.com/autocad
Try AutoCAD at:
www.autodesk.com/autocad-trial
AutoCAD 2006’s new Dynamic Blocks feature has
reduced the amount of time MKM would have spent
manually adjusting blocks by 75%

Info On Mechanical Drawing And Technical Drawing

This article provide free information about mechanical drawing and technical drawing. Also it gives information on engineering drawing and design, cad drawings, 2d drawing, etc. We assure you that you are satisfy with the information provide from us.

Mechanical Drawing is known as scale drawing of a machine or architectural plan or the craft of drawing blueprints i.e. drafting. The variety of lines used in preparing a mechanical drawing is large, and each of them has its particular meaning. Boundary lines outline the shape of an object and its parts. Section lines are used to show intersections and the outlines of shapes within the boundary lines. The central axes of an object are represented by the center lines. Break lines are used to indicate that the entire object is not seen in the drawing. These, together with hidden lines and dimension lines, are used most frequently.


Correct design information and projection are the imperatives of a set of engineering drawings. The skill and dexterity shown by some persons in drawing more accurately, more quickly, or more neatly have recognized value in the preparation of such drawings. Equipment has been invented to facilitate the performance of the manual tasks. Most widely known are the T square, triangle and protractor. Bridge building begins long before ground is broken for the supports. The making of a bolt also starts well before the machinist sets an automatic machine to cut the thread into a piece of metal. Actually, for both projects, much planning and work have been completed before effort to undertake construction begins. In building a bridge, months of preliminary work are required before construction workers and tools meet on the job. Students wishing to become skilled drafters must practice certain standard exercises. There are many kinds of exercises that can be performed to increase speed and develop accuracy.


Mechanical drawings are widely used to create artwork for automotive design, architectural plans, engineering drawings, or electrical circuit diagrams. The introduction of the computer and accompanying drawing applications, such as Adobe Illustrator and Corel Draw (not to mention cad programs), have rendered skill with pen and pencil almost absolute.

Technical drawing is the discipline of creating standardized technical drawing by architects, CAD drafters, design engineers, and related professionals. Technical drawing includes the various fields and technologies foundation electronics, which has in turn revolutionized the art with new tools in the form of Computer Aided Design (CAD).

A technical drawing or engineering drawing is a type of drawing and form of graphic communication, used in the transforming of an idea into physical form. Technical drawings contain geometric figures and symbols to convey the scope and details of the project. Many professions, such as plumbing, use their own suite of unique symbols. Right angles, parallel lines, curves and symbols constitute the technical drawing. To those on the team, each line or symbol conveys a specific about the project.

Drafters are men and women trained in the art of technical drawing. Another term for a person skilled in creating technical drawings is a draftsman, although modern practitioners prefer the term drafter. It is imperative that technical drawings be accurate. If the drawing is off by even centimeters, the actual work may be off quite a bit too. This leads to terrible consequences and costly delays in construction. This type of drawing is used to fully and clearly define requirements for engineered items, and is usually created in accordance with standardized conventions for layout, nomenclature, interpretation, appearance, size, etc.

The process of creating a technical drawing is called drafting or technical drawing. A technical drawing differs from a common drawing by how it is interpreted. A common drawing can hold many purposes and meanings, while a technical drawing is intended to quickly and clearly communicate all needed specifications of a created object or objects.
Read More On:
Technical drawinglearn more >>
   
Mechanical drawinglearn more >>
   
Infolearn more >>